نسبیت ورابطه جرم وانرژی

 دردنیای نیوتنی ، یک خط کش درهرجای عالم که باشد طولش فرقی نمی کند.دردنیای انیشتین این خط کش هرچه سریعترحرکت کند کوتاهترمی شود.یعنی این جا دیگرفضاوفاصله ی مطلق درکارنیست.فضاوزمان که دچاراین تغییرات باشند، آن وقت هرچیزی هم که با میله ی متر   یا باساعت اندازه گیری می کنیم، ازجمله هرشکلی ازجرم وانرژی ، ناگزیرتغییرمی کند.

فقط باچند خط محاسبه می شود معلوم کرد که جرم وانرژی چقدرتغییرمی کنند....

فقط باچند خط محاسبه می شود معلوم کرد که جرم وانرژی چقدرتغییرمی کنند.این محاسبات انیشتین رابه رابطه ی E=mc2  رساند، که شاید معروف ترین معادله درقلمروعلم باشد.این معادله بیان کننده ی رابطه ای است که به واسطه ی سرعت نور (c )، میان انرژی ( E ) وجرم (m ) برقراراست.

                                                       E=mc2 

چون C2 یعنی سرعت نور، عدد فوق العاده بزرگی است. (    9  *  1016  )،هرمقداربسیارکمی ازماده ممکن است به انرژی فوق العاده زیادی تبدیل شود.

وقتی هسته ی یک اتم اورانیم235 بشکافد تقریبا یک دهم درصدازجرمش کم می شود..معنی  اش این است که تقریبا یک هزارم جرم این هسته به انرژی تبدیل می شود.حالا می توانید حساب کنید که اگریک کیلوگرم اورانیم فقط یک گرمش تماما قابل تبدیل باشدچه انرژی وحشتناکی آزادمی شود.مانندآنچه دربمب اتمی اتفاق می افتد.

 

حتماً چیزهایی راجع به انرژی هسته ای ... بمب اتمی ... غنی سازی ... شنیده اید... در واقع همه چیز از قانون  تبدیل جرم به انرژی انیشتین یعنی همان E=mc2 شروع می شود. معادله ای که می‌گوید اگر جرمی حدود یک هزارم گرم را به انرژی تبدیل کنیم؛ مقدار انرژی بدست آمده چیزی در حدود 9 هزار میلیون میلیون ژول خواهد بود!  در واقع رابطه انیشتین یک رابطه جهانی است یعنی درمورد هر جرمی که به انرژی تبدیل شود صادق است. اما موضوع مهم این است که معمولاً در واکنش های هسته جرم به انرژی تبدیل می‌شود.واکنش های هسته ای عمد تاً دو دسته اند: یک دسته شامل واکنش هایی اند که از آنها هسته یک اتم سنگین یعنی اتمی که تعداد پروتون و نوترونهای هسته های آنها زیاد است مثل اورانیم 235 به هسته اتمهای کوچکتری تقسیم شده و در حین این واکنش مقداری جرم به انرژی تبدیل می‌شود؛ مثل فرآیند مورد استفاده از بمب های اتمی.


دسته دیگر، دسته ای از واکنش‌ها هستند که در آنها حین ترکیب هسته، دو اتم سبک مثلاً هیدروژن پس از همجوشی با هم به هلیوم تبدیل شده و باز هم مقداری جرم کم می‌شود .

در واپاشی اورانیم 235... درصد یافتن این ایزوتوپ در بین اورانیم های موجود در طبیعت بسیار کم است. بیشتر اورانیم های موجود در طبیعت اورانیم 238 هستند ( حتماً می‌دانید که این عددها 235.. یا 238 جرم اتمی اورانیم مورد نظر است ) برای استفاده از اورانیم ناخالص موجود باید آنها را خالص کرد و درصد اورانیم 235 در آن را بالا برد به این عمل غنی سازی گفته می‌شود .

نسبیت درزندگی ما :

 خورشید وستاره ها ، کوره های عظیم هسته ای می باشند که اگرازکاربیفتند کل عالم ناگهان تیره وسردخواهندشد وزندگی را غیرممکن خواهدکرد.بی نسبیت (E=mc2 ) زمین به گوی سرد وجامدی تبدیل می شود.

 

 





سایت فیزیک دبیرستان